0
0
GÅ TILLBAKA

Veckans matsedel: En varierad meny för hela familjen

5 månader sedan
Veckans matsedel: En varierad meny för hela familjen

Den här veckan delar Christoffer Magnusson Domeij, som driver The Nutmeg House, med sig av tips för veckans middagar som passar hela familjen. 

Det viktigaste för mig när jag planerar vardagsmåltider för hela familjen är en varierad meny. Mycket grönt och så lite färdiglagad mat som möjligt. Men det kan vara svårt när båda föräldrarna jobbar och det ska skjutsas till träningar etc. Därför kommer jag den här veckan dela med mig av enkla och näringsrika tips för hela veckan, för visst går det att göra näringsrika rätter snabbt och enkelt. 

Det går att göra näringsrika rätter snabbt och enkelt. En rätt som vi brukar äta är en vegetarisk linsgryta med spenat och paneér, lök, kokosmjölk, krossade tomater, vitlök, curry, spenat, röda linser. Koka ris (gärna råris eller havreris) om du vill till annars så räcker det med grytan som den är. Mitt bästa tips för att få småttingarna i familjen att bli bekanta med mer smakrik mat är att successivt smyga in kryddor till exempel i en färsrätt eller på den rostade potatisen. 

Måndag

Vegetarisk soppa/gryta med röda linser, tomater, spenat, kokosmjölk, curry, paneér. ( ta bort osten om du vill ha helt vegansk och använd i stället tofu) Stek lök,vitlök med curry på sedan på resterande ingredienser och koka i 10-15 min. 

Tisdag

Pannbiffar med rostade rotfrukter, tzatziki, grönsallad. Blanda gärna pannbiff smeten dagen innan så är det bara steka dom dagen efter. Skär lite mindre bitar av rotfrukterna så går det snabbare i ugnen.

Onsdag

Torsk i ugn med äggsås, kokt potatis och spenat och äppelsallad. Koka äggen i 8 min när vattnet kokar, skala, tryck sedan äggen genom en flottyrslev om du har så får du tärningar av ägget på ett snabbt sätt. Baka sedan torsken med såsen på i 10 min på 180 grader. 

Torsdag

Kycklingklubbor i ugn med tomat och gurksallad, kall yoghurtsås smaksatt med vitlök, honung och citron (färska örter). Tina kycklingklubborna i kylen över natten, krydda sedan och baka i ugnen. Yoghurtsåsen går utmärkt att göra dagen innan.

Fredag

Pasta med tomatsås och mozzarella. Snabbt och enkelt efter man är lite trött efter en veckas jobb/skola. Ta två vitlöksklyftor, 1⁄2 röd chili utan frön, stek i mycket olivolja (1 dl) på medelhög värme så att vitlöken och chilin får ordentligt med färg, sila på med krossade tomater, salt, svartpeppar, koka i 5 min , i med en rejäl (100g) klick smör. Blanda med kokt pasta, toppa med mozzarella och färsk basilika. Uteslut smöret och mozzarella så är det veganskt, ersätt med hackade oliver.

The Nutmeg House i Västerås

The Nutmeg House drivs av Christoffer Magnusson Domeij som tillsammans med Stockholm Culinary Team vunnit OS-Silver, OS-Guld och VM-Guld. Med Christoffers dryga 20 års erfarenhet inom branschen är väntelistan till hans hemmarestaurang väl värd väntan.

Följ Christoffer på hans Instagram.

The Nutmeg House
veckans matsedel
enkla och snabba rätter