1
0
GÅ TILLBAKA

RibHaus: Från idé till verklighet med Joe Morris

12 dagar sedan
RibHaus: Från idé till verklighet med Joe Morris

KRÖGARSTORY RIBHAUS
Sommaren 2013 kom han till Sverige. Det han inte visste, var att han inom en snar framtid skulle förgylla landet med sina fantastiskt goda burgare. Hans koncept har utmanat stora burgarkedjor, gått från att endast ha ett tält och stekbord till att idag, driva en fullt utrustad restaurang. Han tog sin idé till verklighet. Vi talar självklart om Joe Morris som driver RibHausSaluhallen Slakteriet.

Från idrottslärare till krögare

Men, om vi backar bandet. Joe, har du någon bakgrund inom restaurang eller hur började egentligen din resa inom restaurang?

– Jag har ingen utbildning inom mat och restaurang. Min bakgrund är som engelsk- och idrottslärare som jag pluggade till under 4 år på universitetet. Efter att ha tagit examen jobbade jag ett halvår på en dansk restaurang hemma på Isle of Wight i England. Då föll jag pladask för branschen och har en del erfarenhet därifrån berättar Joe.

Idéen föddes med hjälp av en matblogg

Men, hur fick du idéen med RibHaus?

– Efter ett år i Sverige hade jag inget jobb. Året var 2014 och jag valde att starta en mat-blogg som hette RibHaus. Där skrev jag om två saker som jag älskar; kött och underground house/techno musik – det är också därför vi heter Rib (kött) Haus (musik). På bloggen skrev jag mest om recept på kött och drev en Soundcloudsida med gäst-mixer från dj’s runtom i världen. Det var en ganska nischad marknad! Mitt fokus hamnade återigen på hamburgare säger Joe skrattandes.

”Namnet står för: Rib (kött) Haus (musik).”

Vad hände sen?

–  Jag såg potentialen i RibHaus och ställde mig frågan: Vill du jobba med mat igen? Då sa jag följande till själv: om jag jobbar med mat igen, då måste vara för min skull och ingen annan utbrister Joe.

Allt började med tält och stekbord

– Sommaren 2015 hade jag 15,000 kr kvar på mitt konto. Då bestämde jag mig för att köpa ett stekbord och ett tält och med hjälp från min sambo och hennes familj för att starta RibHaus. I början körde vi på konceptet med street-food. Vi sålde hamburgare varje helg i Stockholm på Hornstulls Marknad och Matholmen. Konceptet skalades sedan upp genom att vi startade upp vår restaurang i Saluhallen. Detta var kanske ett av de tuffaste momenten i mitt liv berättar Joe.

RibHaus Västerås.
Bild på första versionen av street-food RibHaus. Foto: Privat.

Vad var största skillnaden?

– Skillnaden mellan att sälja burgare på gatan respektive restaurang är väldigt stor. Det var bära eller brista. Antingen skulle vi lära oss snabbt och anpassa oss eller så skulle vi gå under. Vi hade tur med rekryteringen och jag är tacksam över att vi har haft med oss duktiga och medvetna människor i teamet. Personer som jobbar på RibHaus än idag säger Joe.

Vad är det unika med erat koncept?

– Vi vill göra vårt absolut bästa för att ge våra gäster en bra burgare varje gång de besöker vår restaurang. Vi använder de bästa möjliga ingredienserna för att uppnå detta. Jag tror på vår mat – den är ärlig och rak. Jag kommer aldrig att säga att vi ha ett ‘’super unikt’’ koncept – det är en hamburgare! Det jag vill säga är att: vi är en ‘’forward-thinking’’ restaurang som inte är rädda för att servera mat utöver det vanliga. Är det en dålig sak? Absolut inte! Vi vill vara öppna med och berätta om vad vi gör – no secrets påpekar Joe.

”Jag kommer aldrig att säga att vi ha ett ‘’super unikt’’ koncept – det är en hamburgare!”

Vilket är ditt bästa minne med RibHaus?

– Svårt att säga då vi har haft väldigt många. Allt ifrån första dagen på Hornstull till att ha tävlat mot  ‘’Flippin’ Burgers’’ på Burgerdudes National Burger day – tävling berättar Joe.

Vilken burgare är din favorit på RibHaus?

– Om du inte har provat vår burgare kallad ‘’Sir Rib of Hausington’’ – gör det! Om man gillar kött eller bara är matintresserad, är detta är en riktig smakupplevelse då detta är en dry-aged köttburgare! Denna burgare är på en helt annan nivå, avslutar Joe.

Framgångshistorian fortsätter

Sedan denna intervju från 2018 har Joe lyckats ta RibHaus tillsammans med sina kollegor till nya nivåer. De finns idag, utöver på Saluhallen Slakteriet, på Park Food Court, deras food truck och hela vägen i Seoul har de även öppnat sedan ett par år tillbaka.

Ribhaus
Ribhaus Västerås